2015-09-10

Vileda Steam Ångmopp - testat!

Som en del av Vileda Städpanel har vi fått testa ångmoppen Steam och här följer vår utvärdering.
Steam ångmopp - hygieniskt rent med bara vatten!
Har du barn som leker på golvet, är du dammallergiker
eller har du husdjur som smutsar ner dina golv?
Ibland räcker det inte med att moppa golven för att
hålla en bra hygienisk nivå på städningen.

Vileda har utvecklat en ny revolutionerande ångmopp
för just sådana tillfällen. Nya Vileda Steam säkerställer
en hygienisk rengöring av dina golv. Steam är lämplig
på alla typer av hårda golvch även korthåriga
mattor genom att sätta på tillhörande mattglidare.
Vileda Steam tar död på 99,9% bakterier* utan
att använda kemikalier.

*testat på E.Coli bakterier
Det som toppar min lista över städning jag ogillar mest är golvmoppning.

När det gäller golvvård så är jag väldigt förtjust i att dammsuga eftersom det går snabbt, är enkelt och jag slipper hantera smuts med direktkontakt. Jag dammsuger delar av huset minst en gång om dagen.

Att våttorka golven är bara trevligt när det är gjort, jag älskar den rena känslan men eftersom jag tycker att det är krångligt så tar det emot och blir alltför sällan av. 

Vi har ju fyra barn och barn är väldigt bra på att dra in smuts utifrån och de yngsta spiller gärna hejvilt vid matbordet. Efter varje måltid finns det en pöl av något under Helikopterpojkens stol vilket är nog så tröttsamt att alltid behöva städa upp.

Likväl så är barn barn och de ska få kladda med maten. Då är det väl uppskattat med redskap som underlättar städningen för trötta föräldrar.

Numer måste vi bara plocka upp de större matresterna och sedan ta en sväng med Steam under stolen - klart!

Jag är bekväm och gillar när, speciellt trista, saker förenklas och momenten minimeras. 

Det jag upplever som krångligt med traditionell våttorkning av golven är de många momenten:

Fylla hink, svabba runt (vilket är tungt för mina veka handleder och händer) krama ur moppen stup i kvarten, flytta hinken, gnugga, gnugga där det är fläckar, försöka komma åt under möbler och sedan ska hinken tömmas och moppen ska stå på en bra plats och torka samtidigt som golven tar sin tid att bli torra igen.

Med ångmoppen slipper jag det där. Jag fyller på vatten, fäster mikrofiberduken, sätter in kontakten och så är det bara att skjutsa runt moppen. Golven blir inte speciellt våta och torkar därför snabbt. 

Handtaget är behändigt och det går att vinkla själva moppdelen åt alla håll så att man lätt kommer åt överallt och den står stadigt där du lämnar den.

Moppen värms upp snabbt och det är till och med roligt att använda den. Det krävs ingen styrka, det är bara att skjuta eller dra moppen över golvet. Om det är en fläck så låter jag ångan göra jobbet genom att hålla moppen stilla på fläcken tills den lösts upp. 

Efteråt drar jag av mikrofiberduken och lägger den i tvättmaskinen, rullar upp sladden och ställer undan moppen.

Att enbart använda mikrofiber och vatten är en stor fördel, inte bara miljömässigt utan även ekonomiskt. (Visserligen använder vi endast såpa och vatten vid golvvård). Jag gillar inte bakterier eller smuts överlag, naturligtvis, och med småttingar som kryper runt och ibland, indirekt, äter från golven, känns det tryggt att ångan dödar nästintill alla bakterier på golvet.

Tillsammans med Steam får man en "mattglidare", en enkel plastdel, som fästs på mikrofiberduken så att man även kan använda moppen på mattor. Speciellt vår hallmatta känns fräschare efter en omgång. 

Det enda som känns lite, ska vi säga omodernt, är den kraftiga sladden som manuellt lindas upp på handtaget. Det spelar dock ingen roll för funktionen. 

När jag moppar golven kommer jag på mig själv med att vilja fortsätta moppa upp på allt möjligt, eftersom det är så smidigt. Min önskan är därför en ångmopp som fungerar för soffan, matbordet, väggarna och så vidare...

Vileda Steam Ångmopp rekommenderas helt klart för en smidig, lättillgänglig och miljövänlig städning.
- vs -

7 kommentarer:

  1. GE MIG!!! :-)
    Fråga; luktar det fräscht och rent också... eller luktar det kokt morot/mos/strumpa???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det luktar ingenting alls. :)
      Annars vore det ju förbannat otrevligt. :D

      Radera
  2. En sån där skulle vi behöva !
    Enkel att använda och golven blir skinande rena,
    ( jag vet för svärisarna har en... !! :) )

    SvaraRadera
  3. Eftersom mopphuvudet är vinklingsbart så borde man ju kunna köra på kaklet i badrummet också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte testat, än, men som du säger så går det nog rent fysiskt att få till det men det gäller nog att hålla huvudet tätt mot väggen så att ångan får göra sitt. Kan vara lite otympligt dock men jag skulle verkligen vilja ha en nättare modell till väggar.

      Radera
  4. Är Vileda ång/golvmopp lämplig för ekgolv också eller blir det för starkt för trä? Susi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Eftersom man bara använder vatten bör det gå utmärkt.

      Mvh Anna

      Radera

Kul att du tittade in här, om du lämnar en kommentar är det lätt för mig att hitta tillbaks till dig!